fredag 11 juni 2010

Imorgon kommer stockarna...

Det här är stort skall ni veta. Jag skall bygga en stuga, ja eller åtminstone vara hantlangare i byggprojektet när Rantatörmä-stugan från Kontio skall sättas upp på Kyrkön i sommar.



Det andra stora är väl att jag skall försöka blogga om projektet. Det var faktiskt min väninna som föreslog det m
en då tyckte jag väl inte att det var någon bra idé men ju mer jag tänkte på det så började jag se det som ett sätt att dokumentera projektet. Vi får se hur det blir.

Idag, dagen innan stockarna kommer så känns det som om jag kommit en bit på väg i byggprojektet. Under hösten beslöt jag mig för vilken stuga jag ville ha och under den här våren har jag då ordnat med byggnadstillståndet. Byggnadstillståndet är ju en historia i sig men nu är allt det fixat och godkänt så det är bara att börja bygga.

Det kan vara bra att veta att mitt första val för platsen inte blev godkänt eftersom stugan inte var på den sk. byggplattan. Efter att nästan gett upp hela projektet så funderade jag några dagar och tänkte att jag skulle ge byggplattan en chans och åkte till Hitis med mamma för att söka en ny byggplats och det visade sig bli en positiv överraskning. Vi fick lite hjälp av min kusins man som kom och mätte upp platsen med oss. Tror faktiskt att platsen blir riktigt bra. Jag lärde mig i alla fall en del om byggnadstillstånd och översiktskartor. Innan det här var mamma dessutom ute en gång med byggnadsinspektören som godkände platsen. Så tack vare hennes besök här i maj så är vi nu så här långt på väg och vi kan börja bygga. Nu har så första arbetsveckan gått och jag har röjt och röjt. Ja det skall nämnas att mina bröder och svägerskor och syskonbarn och inte minst mamma har varit till stor hjälp i röjningsarbetet som knappast tar slut i första taget. Så om någon önskar lite fysiskt arbete så ta på er stövlarna och handskarna och slå en signal till mig för här finns det arbete.
Skogsavverkning har skett under vintern så det finns hur mycket ris och stockar att bära på och för att inte tala om rötter som finns. Visste ni att det finns granar som bara har en massa långa rötter och knappt en liten grankvist på slutet? Min, för tillfället bästa vän är Fiskars sekatör. En fantastisk uppfinning.

Regn, regn och regn... och imorgon kommer stockarna. Man hade ju hoppats på liiiiiite bättre väder när stockarna kommer.


Första veckan av semestern närmar sig sitt slut och tomten ser lite
bättre ut än i måndags.
Naturupplevelserna har varit många under de första dagarna. Bara att under en paus kunna sätta sig ner på berget och bara titta ut över havet och se på havet, segelbåtarna och fåglarna, helt fantastiskt.
Igår såg vi bland annat havsörnar, ett par som blev jagade av några skrikande måsar. Fantastiska fåglar.
Här några bilder av veckan som gick och imorgon får vi hoppas då att logistiken fungerar och
vi får stockarna till byggplatsen eller Aftonsol som platsen heter... Skall fundera över det för det låter väldigt mycket som ett ålderdomshem...Aftonsol på Kyrkön...hmmm Tips på namn tas emot.

1 kommentar:

  1. FANTASTISKT! Allt e fantastiskt!
    1. Åsa bloggar
    2. bloggenn e så fin med sina plankor
    3. platsen ser fantastisk ut!!
    4. å att jag ska få följa detta fantastiska bygge från min sjukskrivning utan att behöva lyfta mer än ett ögonlock!

    Underbart! Fantastiskt1
    Men jag önskar jag hade kunnat vara där å se det i egen hög person...men en annan gång. :-)
    KRAM
    Kajsa

    SvaraRadera