söndag 13 juni 2010

Dagen efter...


Stockarna är här och allt gick bra. Det var ju lite spännande eftersom de hade lovat så dåligt väder under lördagen. Men vi hade tur, inga regndroppar under lördagen då arbetet gjordes. Leveransen av stockarna kom med en stor lastbil vilket innebar att de inte kunde leverera stockarna till byggarbetsplatsen. Jag hade ordnat med en traktor som körde materialet de sista trehundra metrarna.
Allt löpte väldigt bra och jag är tacksam för traktorhjälpen för det skulle ha varit mycket att bära, jag tror inte projektet skulle ha blivit av helt enkelt...

Men lite tillbaks till Kontioleveransen, chauffören ringde på fredagen och undrade om man inte kunde komma tidigare på morgonen. Om det inte var möjligt att boka en extra båttur för transporten. Försökte förklara att det inte gick men att den första färjan gick kl. 9.00. Nå han hade gjort ett försök med att ringa båten också men de hade också förklarat att det inte gick. Jag tror att han trodde att båtturen var kortare än den var. Men han kom med nians färja och allt gick enligt planerna.

Det var en cool chaufför som sedan stod med sin fjärrkontroll på magen uppe på Kontiolastbilen. Fjärrkontroll på magen, det är makt det ska ni veta. Han gjorde i alla fall ett fint jobb så på 40 minuter var hans lastbil tömd och avlastningsplatsen fylld med material.



Sedan började jobbet att flytta allt material till traktorn från -65. En riktig dundermaskin som gick över stock och sten. Fyra timmar senare och fyra traktorlass senare var allt på plats. Fem timmars arbete och så var allt gjort, det känns ganska underbart. Det skall sägas att när traktorn åkte iväg för att fylla på med mer material så arbetade en del av oss med att samla ris för det finns fortfarande gott om sånt.



Om en vecka fortsätter talkoarbetet på Aftonsol.

4 kommentarer:

  1. Härligt! Vi kommer - när allt är klar ;D

    Ari

    SvaraRadera
  2. Sååå spännande! Jag gillar namnet Aftonsol. Påminner mig om Alfons Åberg och hans "jag ska bara" mentalitet blir ju perfekt just på Aftonsol under semestrarna! :-)
    KRAM /Kajsa

    SvaraRadera
  3. Man är alltid välkommen... även innan den blir färdig för det kan räcka läääänge... Aftonsol ja...hmm jag tycker det låter som stället där vilar upp under pensionen... det är ju trots allt lite tid tills dess... hoppas jag i alla fall

    SvaraRadera
  4. Aftonsol låter för mig som om du håller på att flytta in på ålderdomshemmet. Men annars applåderar vi att projektet som du har funderat på så länge nu är så här långt!!

    SvaraRadera