torsdag 2 augusti 2012

Snabbtur genom sommarens händelser på bygget

Så var det augusti och semestern är slut. I sommar har jag dessvärre inte kunnat uppdatera bloggen under arbetets gång så det blir en snabbtur genom de viktigaste händelserna. I juni när semestern började inleddes även arbetet på Solsidan. sommar har mina arbetskarlar varit bröderna M och M samt deras fruar L och J och framförallt har brorsson O. Stort tack igen till sommarens arbetslägerarbetare. 
Stugan började se beboelig ut men det fanns ännu en del att göra då arbetet inleddes vid midsommar. Tog in utomstående hjälp för att fixa Jötulkaminen som blev uppsatt just innan semestern så det kändes bra att ha fått den installerad. Spisen och kylskåpet kom även de just före semestern och när semestern inleddes kom köksmöblerna.

Under sommaren har stugan fått en trappa, ett litet kök och en fantastisk terrass och även där en trappa. Själv har jag målat lister, sågat och satt upp lister, målat fönsterkarmar mm. Tuppen/nattrenovasjonen har även den blivit färdig, ja lite skall även där målas men den är i bruk redan nu.


 Tack vare en 25-årsträff som jag bokat in på Solsidan blev det mycket fart på bygget och jag kunde flytta in under min nästsista semestervecka. Helt underbart och resultatet blev så bra. Nu har jag gasspis och gaskylskåp som fungerar, en liten sovalkov med säng som är specialgjord på plats. Med hjälp av fem Ikeas Malmbyråer och M och Os hantverkskunskaper så fick jag en jättefin säng.


Har förresten möjlighet att ta emot lite gäster och bl.a. kan man sova i hängmatta vilket jag testat en natt och kan konstatera att det fungerar riktigt bra... Här bilder från testtillfället. 


 

Några interiörsbilder... 




Det finns förståss ännu saker att göra, bl.a. så skall diskvattnet inifrån ledas ut någonstans. Just nu har jag en grönländsk version av avlopp, dvs det går ett rör ner i granriset, vilket säkert är helt okej för stunden men det skall fixas för framtiden det med. En del målningsarbete finns även och så har jag röjning av ris på listan för saker som skall göras.Sedan finns det ju några lister ännu som inte är på plats eller som skall målas. 
Några bilder utifrån... 




 

Är så glad för min lilla stuga och för att jag har en så fantastisk familj som gjort Solsidan till vad det är idag.... nu får man börja vänta på nästa års semester då man får mer tid att vara ute på Solsidan. 
Brorssonen A skötte fotograferingen en dag och tog bl.a. bilder på min lilla örtagård och mina blommor...

 
 I slutet av sommaren var örtagården väldigt grön och frodig och nu hoppas jag att lavendeln som jag sådde i våras får ett fortsatt liv nästa år. 




 
Frida stortrivs också på Solsidan men det finns en del störande element som gör att hon gärna rymmer... vitsvanshjortarna... och grannens hund.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar